![]() |
Foruma sadaļā "Offtopic" posti netiek skaitīti.
![]() |
Sigfa |
![]()
Post
#1
|
![]() Kami-sama ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Group: ALK Posts: 2738 Joined: 17-May 04 From: Starp pudelēm un četrām sienām ![]() |
Šo sākumā biju domājis rakstīt tieši šim forumam, tad izlēmu, ka šeit reti kuru šādas tēmas varētu interesēt un rakstīju blogam. Beigās tomēr nospriedu, ka nekas ļauns jau nenotiks, ja iespamošu arī šeit, kā nekā doma noformulēt savas domas radās no tieši šeit lasītiem tekstiem. Sorry par kļūdām, pārlasīšu kad būs skaidra galva.
--- Globalizācija un kosmopolītisms Šie divi termini 21. gadu simtenī tiek uztverti ar diametrāli pretējām reakcijām, situācija šķietami ir nonākusi tiktāl, ka šāda jautājuma pacelšana bieži vien var tikt sagaidīta ar sociālam tabu raksturīgu pretestību. Šī ir tēma kuru tikai retais uzdrošinās pacelt pie svētku galda ģimenes lokā kur intuitīvi nojaušam, ka kādām varētu būt oponējošs viedoklis. Iemesls tam, skatot Latvijas kontekstā, būtu vecāka gadagājuma cilvēku pašu, vai tuvu radinieku, ieguldījums nacionālo vērtību nostiprināšanā, proti ir sagaidāmi teksti no sērijas "mans tēvs atdeva savu dzīvību, lai latviešiem būtu sava valsts!". Taču cilvēkam kuram emocionālā saikne ar šo attālo radinieku ir gandrīz neeksistējoša - piemēram, mazmazdēls, kurš pat nav redzējis varoņa vecvectēva fotogrāfiju - šāds arguments neizraisīs spēcīgu empātisku rezonansi. Viņš pats nav neko ieguldījis Latvijas brīvības izcīnīšanā, līdz ar ko viņa saikne ar "brīvo Latviju" būs nesalīdzināmi vājāka. Šis ir iemesls kāpēc, manuprāt, varam novērot, ka jaunatne arvien vairāk tiecas pēc liberālām vērtībām, kuras neizbēgami ietver sevī kosmopolītisma iezīmes. Globalizācijas un kosmopolītisma termini sev nes līdzi negatīvu konotāciju tieši nacionālisma ideoloģijas un ieaudzinātā patriotisma dēļ. Kā interesantu piemēru varam minēt tieši nāciju, jeb tautu, bez valsts (ebreji pirms Izraēlas valsts de jure atzīšanas, čigāni u.c.) daudz lielāko solidaritāti, dzimts koka veidošanu savas tautas starpā, nereti arī incesta formā, ko vislabāk varam skaidrot ar dogmatisku nacionālisma ideju ieaudzināšanu atvasēs. Šī ir tradīcija, no kuras cilvēcei vajag atbrīvoties. Ja mēs skatāmies uz globalizācijas tendenci (skeptiķi apgalvo, ka globalizācijas tendence mūsdienu izpratnē ir no mušas uzpūsts zilonis, taču, pat ja tā, mēs nevaram noliegt šādas tendences esamību un arvien pieaugošos apgriezienus) vēsturiskā kontekstā, varam novērot vairāku tautu sākotnēju sadzīvošanu vienas valsts teritorijā (Latvija kā acīmredzams piemērs) un vēlāku šo pašu tautu saplūšanu, varam novērot konkrētu transformācijas tieksmi no pirmatnējās nācij-valsts uz jau multi-kulturālu valsti. Šī tieksme man liek secināt ka globalizācijas process paliek aizvien aktīvāks un neizbēgamāks. Protams, miermīlīga kultūru saplūšana nav vienīgais iespējamais iznākums: sekulārās rietumu pasaules bubulis - tuvo austrumu reliģiozo fundamentālistu agresivitāte - var panākt savu (tb. Iegūt nospiedošu atbalstu savai ideoloģijai), kas, protams, rezultētos kārtējā karā par to, kuras arhaiskās mitoloģijas bārdainais debesu papucītis ir patiesais pirmkustinātājs. Patriotisms un nacionālisms ir globalizāciju bremzējošas idejas, kuras skaidroju kā audzināšanas sekas, kuras tālāk izpaužas kā nevēlēšanās atteikties no konservatīvajām vērtībām un acīmredzamo procesu ignorēšana, sak, hear no evil, see no evil. Saprotams, reti kuru seku varam skaidrot ar vienu atsevišķu cēloni, svarīgs šķiet arī psiholoģiskais aspekts, kuru raksturoju kā, cilvēkam labi zināmās, bailes no pārmaiņām kur nu vēl tādu radikālu ideju pieņemšana kā valstu un tautību izzušana vēstures annālēs. Vēl saskatu to, par ko rakstīju pirmajā paragrāfā vecāka gadagājuma cilvēku nespēju pieņemt, ka ļaudis atdeva dzīvību par tādu, relatīvi īslaicīgu, vērtību iegūšanu kā valsts brīvība (kas gan ir apšaubāmi, jo nav zināms kādas tendences valdītu ja, piemēram, PSRS vai nacistiskā Vācija būtu uzvarējusi karā). Šķiet, cilvēkiem nav pieņemama doma par piederības suverēnai valstij atmešanu atkal bailes no radikālām pārmaiņām? Es šeit saskatu alternatīvu mēs visi piederam dzīvnieka sugai kuru saucam par cilvēku, tad kāpēc nebūt lepnam par cilvēci kā kopumu, tās sasniegumiem kā visu kultūru mijiedarbības rezultātu, bet gan aprobežoties ar zemes pleķi uz šī kosmiskā, lidojošā akmens kā vienojošo vērtību mūsu lepnumam. Skaidrs, ka šādas pārmaiņas nenotiks gadu desmitu vai, iespējams, pat simtu laikā. Mums, kā cilvēcei, ir jāpārvar vairāki dažāda rakstura šķēršļi, viens lielāks par otru, vispirms ir jāpanāk mūsu melnīgsnējo brāļu sociālpolitiskā evolūcija līdz civilizētam līmenim, reizē jātiek galā ar kultūru atšķirībām izstrādājot tolerances metodes un, protams, jātiek vaļā no bronzas laikmeta sērgas pārpalikumiem mitoloģijas, jeb reliģijas. Man bija vēl šis tas ko teikt, bet šķiet, ka jau būs gana garš palags un galvenā doma ir iekļauta. --- pieņemu, ka lielākajai daļai šeit būs atšķirīgs viedoklis, to tad arī aicinu izpaust! EDIT: heh, diezgan depresiivi: ![]() This post has been edited by Sigfa: Jan 14 2010, 05:09 |
![]() ![]() |
Yanka_ronin |
![]()
Post
#2
|
![]() Shishaku ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Group: Chuunin Posts: 345 Joined: 9-October 04 From: Liepāja ![]() |
Iesākumam pielikšu klāt šo ģeniālo video, kuru jau n-tās reizes esmu licis visur, kur skaidroju globālisma būtību Shumina minētajiem "mazajās dzīvītēs iegrimušajiem" (jē, jūtūbs izglīto): Uzmanība vairāk jāpievērš tam, kā tiek salīdzinātas civilizācijas attīstības iespējas, nevis sci-fi piemēri civilizāciju līmeņiem (kaut arī tas padara piemērus uzskatāmākus), enerģētikai un fraktalizētajai kosmosa uzbūvei (bet tomēr tas norāda, uz kurieni mēs varētu virzīties). Tomēr M. Kaku labi izskaidro ļautiņu dzīšanos veikt pārmaiņas ar varu un ātrumu, un masu iznīcināšanas ieročiem. Visi šie starpnacionālie konflikti "pasaules uzlabošanas labā", manuprāt, notiek tikai cilvēku nepacietības dēļ, jo parasti, kad kāds cenšas savu taisnību pierādīt kā visvarenu un vispareizāko, viņam parasti jau to gribas pašam pieredzēt savas dzīves laikā. Kā xikes minēja, cilvēkiem ir jāmainās. Bet problēma ir tur, ka tā mainīšanās nevar reāli notikt viena cilvēka mūža laikā (vienmēr būs kāds, kuram patiks vecā kārtība), tam nepieciešamas vairākas paaudzes. Tas, ko mēs pašlaik piedzīvojam Latvijā attiecībā uz minoritāšu (konkrētāk - krievvalodīgās daļas) uzskatu paušanu, ir balstīts ne uz ko citu, kā uz vecāko paaudžu pārstāvju nespēju mainīties. Mainīties viņi varbūt arī spēs, bet ļoti lēni, un arī ne visai efektīvi, jo, jo ilgāk ir bijis ieaudzināts ieradums turēties pie vienas vērtību sistēmas, jo grūtāk ir pieņemt citu kultūru, smadzeņu darbības specifikas dēļ (t.i., ieradumi ir tas, kas cilvēkus uzvedību veido). Cilvēku (pareizi jau būtu minēt, civilizācijas) izmainīšanās notiek paaudžu maiņas laikā, jo jauni cilvēki spēj daudz vieglāk pieņemt citas kultūras. Mazāk dzīvots, seklāki ieradumi, lielāka spēja pielāgoties. Nacionālisms jau, šķiet, ka nepazudīs līdz ar globalizāciju. Kaut kādā līmenī tas uzturēts tiks. Ja nacionālās īpatnības pazustu, tad tas, pie civilizētiem apstākļiem notiktu desmitiem paaudžu laikā. Lai nu kā, ir jāmācās pacietība. Lai kā man, reiz, esot pamatskolas vecumā sķita, ka vajadzīgi vareni spēki, lai pasauli izmainītu uz labu, tas tā nav. Jāmāca un jādisciplinē katrs cilvēks individuāli, ne tikai visi vienā čupā (visiem tāpat nebūs vienādas spējas sportā un/vai augstākajā matemātikā). Un kopā jāmāca gan eksaktās, gan dabas, gan humanitārās mācības, jo tas viss ir nedalāms (eksaktie bieži paliek par totāliem jerkoffiem, bet tīri humanitārie manā uztverē ir tīra, naiva runāšana). Tak beidzot ir jāsaprot, ka tas, uz ko cilvēks ir spējīgs, ir nevis lieli darbi, bet gan mazi darbi lielās devās. |
![]() ![]() |
Lo-Fi Version | Time is now: 20 July 2025 - 20:31 |