IPB

Welcome Guest ( Log In | Register )

> Uzmanību!

Foruma sadaļā "Offtopic" posti netiek skaitīti.

> Izgliitiibas siteema, par un ap
Sigfa
post Oct 29 2005, 17:05
Post #1


Kami-sama
**********

Group: ALK
Posts: 2738
Joined: 17-May 04
From: Starp pudelēm un četrām sienām




Nu, diskuteejot par valsts iekaartaam un tamliidziigi, last guru izteicaas, ka vinjsh labraat paveestiishot par saviem uzskatiem sakaraa ar izgliitiibas siteemu. Nu, kas tad ir jaamaina pashreizeejaa izgliitiibas sisteemaa? Pasludinu diskusiju par atklaatu.

image

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
 
Reply to this topicStart new topic
Replies
aigarius
post Oct 29 2005, 22:24
Post #2


Hentai no Kami (変態の神)
****

Group: NERV
Posts: 299
Joined: 28-May 05
From: Rīga




Nezinu kā citiem, bet priekš manis Welsha šī vēstule ienesa daudz jaunu domu izglītības sistēmas uzlabošanas koncepcijas apdomāšanas gaitā, galvenokārt tāpēc, ka tur tiek apkopotas un prioretizētas tās lietas, kas izgītības sitēmai ir jāveic - tās mērķi.

Tas, kas tur nav, ir problēmas, kas neļauj šos mērķus sasniegt tik viegli kā to gribētos - cilvēciskais faktors. Kā piemērs - bērnam, kurš vēl nav izgājis cauri izglītības sistēmu ir nedefinēts un visticamāk nepareizs un nepamatots domāšanas veids un tāpēc viņš nevar patstāvīgi pieņemt lēmumus, ko mācīties un ko nē. Bērnam vēl nav nedz zināšanu, nedz pieredzes, lai novērtētu to, kāda informācija ir svarīga, kāda profesija viņam ir piemērota, kā labāk attīstīt viņa smadzenes. Tāpēc izglītības sitēmas pirmās pakāpes uzdevumi būtu:
1. Attīstīt bērna smadzenes un dod efektīvus domāšanas šablonus (indukcija, dedukcija, ...), iemācīt operēt ar abstraktām koncepcijām un bāzēt secinājumus uz faktuālas bāzes
2. Dot pietiekošu faktuālu bāzi par pasaules uzbūvi un attīstību (šeit parādās vesture)
3. Dot vispusīgu pārskatu par to, kādas profesijas pastāv mūsdienu sabiedrībā un dot ieskatu par to, kāda informācija ir vairak svarīga katras konkrētās profesijas darbonim.
Mūsdienu sabiedrībā šo lomu pilda pamatskolas.

Otrajā izglītības sistēmas fāzē mēs jau zinam, ka augošais bērns jau nojauš, ko viņš grib gūt no dzīves, apzinās sev svarīgas zināšanas un prasmes, sak sajust atbildības sajūtu par savām darbībām. Šajā brīdī izglītības istēmai vissvarīgāk ir iemācīt kooperatīvās preblēmu risināšanas iemaņas un turpināt piegādāt skolēnam zināšanas, koncentrējoties uz vienu no dažiem lielajiem novirzieniem (piemēram ekzaktās zinātnes un sociālās zinātnes). Šaja izglītības posmā nedrīkst pārāk tieši koncentrēties uz kādu nozari vai specialitāti, jo tas apdraudēs bērna iespēju nomainīt specialitati talākās dzīves gaitā - zūd fleksibilitate darba tirgū. Tāpēc vēl joprojām svarīgākais ir:
1. Pamatzinašanas - zinašanas, kuras ir nepieciešamas, lai varētu tālāk patstāvīgi mācīties attiecīgajā nozarē, ja parādās tāda nepieciešamība;
2. Kur un ka atrast zināšanas attiecīgajā nozarē;
3. Problemrsināšanas paņemieni, ko pielieto šaja nozarē.
Mūsdienu sabiedrībā tās ir vidusskolas (arodskolas manuprāt ir jāslēdz - pārak zems līmenis specializācijai).

Trešajā izglītības līmenī sakas specializācija daudzajas nozarēs (fiziķi-optiķi, fiziķi-atomiķi, ķīmiki, programmētāji, ... ) un turpinās attiecīgās nozares vispārīgo zināšanu apguve. Atkal ir svarīgi ne pārāk iegrimt detaļās - ir svarīgi saprast, ka šajā ķīmiskās reakcijas fāzē mums ir jāatšķeļ tas konkrētais skābeklis, nevis, ka "un tagad pilinām iekšā sērskābi". Šajā posmā sāk stimulēt kreatīvo domāšanu analizējot un saistot jau esošas zināšana, iespējams, pat pielietojot vienas jomas zināšanas citās. Šajā brīdī cilveki jau pietiekoši specializejas, ka kļūst ticama situācija, kad divi vienādi gudri cilveki pavisam dažādi zin par līdzīgām lietām. Kļūst savrīga prezentācijas un diskusijas māksla.
Mūsdienās, tas ir bakalaura un maģistra līmenis.

Pēc šī posma parasti notiek sadalīšanās - lielākā daļa sabiedrības dodas darbā, iemācās specifiskā darba iemaņas un sāk pielietot savas zināšanas praksē, bet mazākā cilvēku daļa turpina savu akadēmisko izglītību un pēta zinātni veidojot jaunas zinašanas, uz kurām jau mācīsies nākošās paaudzes (doktorantūra).

Kā jūs varat noprast, es nedomāju, ka mūsdienu Latvijas izglītības sistēma ir pavisam nepareiza. Tieši otrādi - mana pieredze liecina, ka strukturālā ziņā mums varētu būt viena no labakajām izglītības sistēmām pasaulē. Taču ir iespējami arī uzlabojumi, gan satura ziņā (un es domāju par ievērojamu satura palielināšanu), gan informācijas sakomponējuma ziņā (lai no tā ir vairāk jēgas un sapratnes, nevis iezubrīšanas), gan skolotāju un skolnieku motivācijas izveides un uzturēšanas ziņā. Kādas izmaiņas būtu jāveic? Es nezinu. Taču es noteikti zinu, ka tās būtu jāveic ļoti uzmanīgi, lai nekaitētu esošajai sistēmai.

P.S. un nedomājiet, ka vairāk brīvās izvēles skolās ir labi. cilveki ir slinki un bērni ir divtik slinki rolleyes.gif


--------------------
I am not an extrovert, I just pretend to be one.
And in my avatar, I am the penguin!
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Posts in this topic
Sigfa   Izgliitiibas siteema   Oct 29 2005, 17:05
GameMaster   Ko tur mainīt? Kuras citas valsts izglītības sis...   Oct 29 2005, 17:08
Taka   Sigfa, tu domā pirmsskolas, skolas, tehnisko, augs...   Oct 29 2005, 17:13
Sigfa   Visu kopaa, galvenokaart izdalot vidusskolu kaa ...   Oct 29 2005, 17:35
sipps   janemaldos tad specjalizetas viduskolas ,jeb tau...   Oct 29 2005, 17:41
harpy   Ko tur mainīt? Kuras citas valsts izglītības sis...   Oct 29 2005, 17:14
sipps   ja sobrid vel viens topiks ar nebeidzamam iespejam...   Oct 29 2005, 17:14
Church   ja pareizi sapratu - bija domaats specializaaciju ...   Oct 29 2005, 17:45
Sigfa   tieshi taa. Tas tikai viedoklis. Es faktiski gai...   Oct 29 2005, 17:47
Dero   Ja jau runā par izglītību, tad gribētos zināt kā j...   Oct 29 2005, 18:04
deleted-ray   Es vēl aizvien nesaprotu, kāpēc būtu jāmāca kaudze...   Oct 29 2005, 18:16
GameMaster   Kas vainas Latvijas vēsturei? Neesam jau no tām ...   Oct 29 2005, 18:09
Church   veesturi nemaisa maaciities 1) lai celtu vispaaree...   Oct 29 2005, 18:39
+Hachi+   kad es vēl mācijos skolā, man jautāja, vai es, ...   Oct 29 2005, 18:40
Church   [OFFTOPIC] chibi - toposhais veesturnieks jeb vees...   Oct 29 2005, 18:45
ShinChan   Neesam gan un kaunēties arī nevajadzētu. Taču cik...   Oct 29 2005, 18:47
+Hachi+   par skolotāju kļūtu tikai tad, ja man par to at...   Oct 29 2005, 18:52
Church   rupji sakot - palielinaas zinaashanu/informaacija...   Oct 29 2005, 19:02
Niks   Manuprāt, Latvijas vēsture ir jāmācās kopā ar pārē...   Oct 29 2005, 18:56
lastguru   No manis gaida kaut ko grandiozu. Nu tad arii dabu...   Oct 29 2005, 19:12
Church   hrm. _reti_ interesantas domas by Patrick Welsh. n...   Oct 29 2005, 19:28
ShinChan   Neko jaunu Mr. Welsh nav pateicis. Sen zināmas lie...   Oct 29 2005, 19:43
Sigfa   hmm, Patric Welsh tieshaam neko jaunu nav pateicis...   Oct 29 2005, 20:05
aigarius   Nezinu kā citiem, bet priekš manis Welsha šī vēstu...   Oct 29 2005, 22:24
ShinChan   Labs konstruktīvus ierosinājums saturošs teksts, i...   Oct 29 2005, 22:46
lastguru   hmm... vispaar jau tik liels briivlaiks spoilo bee...   Oct 29 2005, 23:14
+Hachi+   Latvijas vēsturi ļoti maz ietekmē pasaules noti...   Oct 29 2005, 23:21
lastguru   nujaa, un parasti visi saka ka japaanju izgliitiib...   Oct 29 2005, 23:25
Church   hhuh? tas ir fakts? interesanti .. vieniigais bis...   Oct 29 2005, 23:42
lastguru   hhuh? tas ir fakts? interesanti .. vieniigais bis...   Oct 30 2005, 00:02
+Hachi+   Tiešām atvainojos, ja dezinformēju, iespējams, tas...   Oct 30 2005, 00:22
Gutts   Japana varbut ir tikai 1.5 menesi brivlaiks bet pa...   Oct 30 2005, 00:50
bypass   Pa, pa, kā tur bij'... Tie kas zin - dara, tie...   Oct 30 2005, 01:23
Niks   Māca, turklāt ļoti labi (vismaz manā skolā).   Oct 30 2005, 01:26
Church   vai ir jeega paarspiileeti piesieties pareizraksti...   Oct 30 2005, 03:00
+Hachi+   Tur radās arī Karate do. P.S. Okinava, jo latvieš...   Oct 30 2005, 03:06
Hikaru   Es nezinu vai to ir jau te rakstījuši... Kā man bi...   Oct 30 2005, 09:57
+Hachi+   Nezināju, ka no matemātikas var atteikties.. Visma...   Oct 30 2005, 16:08
Kazuki   es lai vareetu maaciities kjiimiju biologjiju un f...   Oct 30 2005, 16:18
+Hachi+   tas gan ir stulbi! :blink: Es biju pārliecinā...   Oct 30 2005, 16:22
Kazuki   kas tiem vaacieshiem praataa? es veel tagad domaaj...   Oct 30 2005, 16:28
+Hachi+   Ok, ja tā nav tasinība, tad vainojiet manu vācu va...   Oct 30 2005, 16:57
Niks   Man vācenē stāstīja to pašu, turklāt tas pats bij...   Oct 30 2005, 19:13
+Hachi+   Man vācenē stāstīja to pašu, turklāt tas pats bij...   Oct 30 2005, 19:54
Kazuki   mums viens chaliitis pirms paaris gadiem arii panj...   Oct 30 2005, 20:12
lastguru   es tagad dejoshu uz iepieksh iepostotas veestules ...   Oct 31 2005, 02:07
Niks   1. Ienākot pasaulē, bērnu domāšana ļoti atšķiras (...   Oct 31 2005, 03:16
Tigra2   Izklausās labi, varbūt vajadzētu kādreiz nodibināt...   Oct 31 2005, 19:25
Niks   Uzvarētu tie, kuriem ir dotības (visi nekad nebūs...   Oct 31 2005, 20:08
lastguru   1. es apshaubu pashu ideju par dotiibaam un talant...   Oct 31 2005, 20:56
Shoune   uhh ka man patik izteikties =) Taa labi runajot p...   Oct 31 2005, 21:28
aigarius   Pēc paša lūguma, kritizēju lastguru :rolleyes: : ...   Oct 31 2005, 22:43
Tigra2   Kurš te HP pārlasījies? :D Tas ir kas līdzīgs. ma...   Oct 31 2005, 22:56
lastguru   nu vispaar ir vairaakas cik zinu, bet whatever......   Nov 1 2005, 00:45
aigarius   Taisnība, taču jau pirmajos dzīves momentos katru...   Nov 1 2005, 01:06
Niks   tas atkariigs no taa, ko cilveeks ir dariijis pir...   Nov 1 2005, 01:44
lastguru   DEBĪLISMA KALNGALS! Tā jau mums tas dabīgais ...   Nov 1 2005, 01:49
Niks   Manuprāt, tas pārkāpj cilvēktiesības, turklāt šau...   Nov 1 2005, 01:59
ShinChan   Apbrīnojamā kārtā man tev jāpiekrīt. Vairums last...   Nov 1 2005, 00:51
lastguru   ja tu pagriez to taadaa veidaa, tad man jaasaka di...   Nov 1 2005, 01:18
aigarius   un kur es teicu ka taa ir jaabuut? ir jaaatbalsta...   Nov 1 2005, 01:26
lastguru   slepkavot ir bezjeedziigi: tas ko gribi novaakt v...   Nov 1 2005, 01:43
lastguru   1, kaapeec tas nenaaktu par labu sabiedriibai? pat...   Nov 1 2005, 02:07
Niks   Piemēram, iedomāsimies ģimeni no dieviem cilvēkiem...   Nov 1 2005, 02:18
lastguru   tas nu miiljie draugi ir egoisms. ko noziimee ...   Nov 1 2005, 02:23
ShinChan   Nu nu, esmu redzējis praksē ideālo ģimeņu bērnus. ...   Nov 1 2005, 11:21
sipps   lai cik tas ari divaini neizklausitos sabiedriba i...   Nov 1 2005, 11:43
GoldLeader   Šoreiz pat nākas piekrist sipp...ja tu nošausi vi...   Nov 1 2005, 14:58


Reply to this topicStart new topic
1 User(s) are reading this topic (1 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:

 



Lo-Fi Version Time is now: 17 June 2025 - 12:52